КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
ЛЮБОВ ДО КНИГИ ПЛЕКАЄМО ЗМАЛКУ
Сьогодні книги стрімко втрачають свою популярність. І дорослі, й
діти радше надають перевагу відпочинку за комп'ютером, ніж з книгою. Та й по необхідну інформацію частіше звертаються до Інтернет-служб, ніж до бібліотеки. У той час, як любов до книги, начитаність, літературний смак — це показники культурної, загально розвиненої, високоморальної особистості. Тож варто змалку долучати дітей до світу книг. Про те, як це робити — читайте нижче.
Дошкільне дитинство — це саме той час, коли варто долучати юну
особистість до книги. Йдеться не про навчання дітей читання, а насамперед про формування пізнавального інтересу до цього процесу, вміння та бажання працювати з книгою, виховання культури читача.
Досвід спілкування з батьками та педагогами (вихователями й
учителями початкової школи), багаторічні спостереження за
дошкільниками й молодшими школярами показують, що при вступі до
школи та у першому класі далеко не в усіх дітей є бажання тримати в руках книжку (не говорячи вже про бажання слухати, пізнавати чи самостійно читати). У багатьох першокласників відсутні навички роботи з книгою (користуватися змістом, орієнтуватися на сторінках тощо) та усвідомленого читання. "Це не проблема для дитини дошкільного віку (від трьох до шести-семи років). Адже дошкільник — не є активним читачем!" — може відповісти опонент. Так, дошкільник за своєю природою — активний слухач, але за умови, що дорослі, які його оточують, є активними читачами, чим, на жаль, може похвалитися не кожна родина.
Крім того, більшість шестирічних малят уже перебувають у школі, де
є необхідність працювати з підручниками, словниками, довідниками тощо.
Тим учням, які не мають навичок роботи з книгою, як правило, важко
вчитися. Тому змалку варто приділяти цьому питанню достатню увагу.
Чому дитина обирає комп'ютер, а не книгу? У тому, що в дитини немає інтересу до книги, найчастіше винні дорослі.
Назвемо кілька найтиповіших помилок батьків, які відбивають у
малюка бажання брати книгу до рук.
♦ Батьки проводять свій вільний час за комп'ютером, а не за книгою, та
й дитині мало читають книжок, тобто не є для неї прикладом активного
читача.
♦ Батьки, не розуміючи суті підготовки до школи і прагнучи
вимуштрувати свою дитину на вундеркінда, примушують п'яти-шестирічного малюка читати, що не відповідає його віковим і психофізіологічним можливостям.
♦ Дорослі заохочують дитину до читання солодощами (на кшталт
"Прочитай це слово і отримаєш цукерку! А за тістечко треба прочитати
більше!"), не усвідомлюючи, що читання саме по собі має стати для дитини насолодою.
♦ Дорослі замінюють процес читання книжок переглядом
мультфільмів, телепередач або, що значно гірше, комп'ютерними іграми, які пропагують насильство, і дитячу психіку просто-таки атакують образи телепузиків, людино-павуків, людино-машин, страшних орків тощо.
Головне завдання дошкільної освіти — не навчити дитину читати, а
сформувати у неї пізнавальний інтерес, потяг до читання, любов до книги.
Остання проблема постає сьогодні найгостріше. Адже віртуальна
дійсність, створена телевізійним та Інтернет-простором, "відриває" дитину від життя, робить емоційно байдужою у реальних стосунках зі світом людей та природою.
Крім того, переглядаючи мульт-кінофільми, діти сприймають лише
фабулу, розгортання подій, пригоди персонажів, що значно простіше, ніж побачити й усвідомити красу й силу художнього слова, образів, прийомів підчас слухання, розглядання, читання книги.
Розуміємо, що у наш час неможливо уявити життя без комп'ютера.
Тому й не пропонуємо повністю відмовлятися від його використання.
Головне не замінювати ним усі інші радості такого короткого дитинства відкриття таємниць природи, рухливі й настільні ігри з однолітками,
спілкування з мистецтвом — живописом, музикою і літературою!
Старшим дошкільнятам дозволяється перебувати перед екраном
комп'ютера, телевізора в межах 15 хвилин на день.
Хочу розглядати, читати і пізнавати!
Інтерес до читання виховується насамперед через розвиток
пізнавальної й мовленнєвої активності дитини. У малюка має бути
сформована потреба пізнавати довкілля і себе в ньому, шукати відповіді насвої "чому" самостійно і з допомогою дорослого, спілкуватися зі світом
людьми, природою, мистецтвом. Завдання дорослого — допомогти дитині усвідомити, що книга є одним із засобів пізнання нового, а художнє слово — високим мистецтвом.
Саме тому особливо ефективною у формуванні інтересу до читання є
методика, орієнтована на активне спілкування дорослого читача (батька, матері, вихователя) з дитиною як читачем-початківцем.
Ми розробили таку методику, яку назвали "Хочу розглядати, читати і
пізнавати!". Вона спрямована на підвищення інтересу дитини до читання й пізнання навколишнього світу; розвиток уваги, мислення, мовлення, пізнавальної та творчої активності як важливих складників особистісного зростання. В її основі лежать два головні принципи — наочності та надання дитині права самостійного вибору. Методика втілюється у посібнику-книжці для дітей, їхніх батьків і педагогів (наразі готується до друку).
Такий посібник-книжку ми виготовили власноруч і апробували у
київських дитячих садках. Робота за ним дала чудові результати, тож радимо педагогам і батькам створити такі книжечки і працювати зі своїми дітьми.
Така діяльність сприяє розвитку пізнавальної та творчої активності
дитини, допитливості, дає їй змогу поступово ставати активним читачем, самостійно обирати твір для слухання (читання, розучування напам'ять), вести творчу діяльність за змістом прочитаного (інсценізації, створення ілюстрацій, декорацій, масок) тощо.
Важливим чинником, який впливає на ставлення дитини до книги, є
позиція, яку в цьому питанні займають значущі для неї дорослі — батьки, вихователі, вчителі.
Працюючи з книгою, акцентуйте увагу дитини на тому, що у твору є
автор (один, два або багато людей — народ), назва, а також закріплюйте
знання про основні літературні жанри: вірш, казку, оповідання. Це допоможе
дитині у подальшому шкільному середовищі та й у майбутньому дорослому житті добре орієнтуватися в літературних творах та визначатися в тих жанрах, що більше їй до смаку, бути активним читачем та просто культурною людиною.
Ігри в роботі з книгою
Слід пам'ятати, що розвиток у дошкільному дитинстві забезпечується
передусім у ігровій — провідній для цього віку — діяльності, а не
навчальній, тому не поспішайте формувати сурогат навчальної діяльності, використовуючи шкільні форми для організації життєдіяльності дошкільників. Тож і роботу з книгою найефективніше будувати в ігровій формі.
Працювати з книгою, так само як і гратися, можна лише тоді, коли
цього хоче дитина! І починати таку роботу варто з "чарівного" для кожного
малюка слова: "Пограймося!". Якщо дитина погоджується, тоді продовжуйте:
"Один, два, три, почали!".
Як подружити дитину з книгою
♦ Надайте дитині відкритий доступ до книг:
організуйте в доступному для дитини місці поличку, куточок,
домашню бібліотеку з дитячими книжками; разом створюйте тематичні
виставки; "лікуйте" зіпсовані книжки.
♦ Разом читайте та обговорюйте твори:
влаштовуйте щоденні (чи щотижневі) сімейні читання книжок з
подальшим їх обговоренням (зміст книжок та час визначається залежно від вікових, психофізіологічних та індивідуальних особливостей дітей).
♦ Переконайтеся, що ви добрий оповідач: оволодійте мистецтвом
виразного читання, акторського виконання літературних творів.
♦ Добирайте книги відповідно до індивідуальних особливостей дітей:
агресивній дитині бажано не розповідати й не читати казок, де є сцени агресії (особливо з відповідними ілюстраціями), невпевненій в собі — читайте про те, як персонажі переборювали свій страх тощо. Обрати відповідні творидопоможе психолог.
♦ Розглядайте й обговорюйте ілюстрації: таким чином діти
оволодівають умінням будувати розповіді, переказувати твори, а
придумуючи назву до ілюстрації, вчаться узагальнювати свою розповідь, аналізувати і визначати головне в ілюстрації.
♦ Залучайте дітей до створення книжок власноруч: твори для
книжок діти можуть обирати або складати самостійно, дорослий їх записує, діти — малюють ілюстрації, разом скріплюють сторінки.
♦ Подавайте добрий приклад: багато читайте для себе і для дітей,
ходіть разом до бібліотеки, в книжкові крамниці, пропонуйте дитині
самостійно обирати книжки, цікаві їй.
Як правильно підготуватися до ДПА?
По-перше, не треба панікувати ні дорослим, ні дітям. ДПА - це звичайна
контрольна робота, тільки більш урочиста.
По-друге, не ставте собі та своїй дитині надзавдань, наприклад, здати тільки
на «12». Реалістично підійдіть до ситуації, адже можлива невдача може
негативно позначитися на здоров'ї, не посилюйте її.
Поради батькам
Не підвищуйте тривожність дитини напередодні тестування - це може
негативно позначитися на результаті тестування. Дитині завжди передається
хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть
впоратися зі своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може
емоційно "зірватися".
Запевняйте дітей, хваліть їх за те, що вони роблять добре.
Підвищуйте їхню впевненість у собі, тому що чим більше дитина боїться
невдачі, тим більше ймовірності допущення помилок.
Спостерігайте за самопочуттям дитини. Ніхто, крім Вас, не зможе вчасно
помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов'язаного з перевтомою.
Контролюйте режим підготовки дитини, не допускайте перевантажень,
поясніть дитині, що вона обов'язково повинна чергувати заняття з
відпочинком.
Забезпечте зручне місце для занять, прослідкуйте, щоб ніхто з домашніх не
заважав.
Зверніть увагу на харчування дитини: під час інтенсивного розумового
напруження необхідна поживна і різноманітна їжа і збалансований комплекс
вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють
роботу головного мозку.
Допоможіть дітям розподілити теми підготовки по днях.
Поради вчителям
Порадьте дітям під час написання ДПА звернути увагу на наступне:
Пробігти очима весь тест, щоб побачити, якого типу завдання в ньому
містяться, це допоможе налаштуватися на роботу; Уважно прочитати питання до кінця і зрозуміти його зміст (характерна
помилка під час тестування - не дочитавши до кінця, за першими
словами вже припускають відповідь і квапляться її вписати);
Якщо не знаєш відповіді на запитання чи не впевнений, пропусти його
і познач, щоб потім до нього повернутися;
Якщо не зміг протягом відведеного часу відповісти на запитання, чи є
сенс покластися на свою інтуїцію і вказати найбільш ймовірний
варіант.
І пам'ятайте: найголовніше - це знизити напругу та тривожність дитини і
забезпечити відповідні умови для занять.
І наостанок: ви людина зі своїми страхами, емоціями, амбіціями, зі своїми
можливостями, характером і вміннями. Візьміть це з собою в допомогу,
дотримуйтесь цих нехитрих правил і не мучте себе питанням: «Як правильно
готуватися до ДПА?». Повірте, однозначної відповіді на нього немає!
Головне – вірити в себе, виховувати цю віру в своїй дитині, і у вас
обов’язково все вийде!
Пам’ятки - поради учням щодо складання державної підсумкової
атестації
До складання ДПА
Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з робочого столу все
зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники,
зошити, папір, ручки, олівці тощо.
Складіть план підготовки до державної підсумкової атестації на
кожний день, чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете
(розділ, тема тощо).
Під час підготовки до державної підсумкової атестації з будь-якого
навчального предмета структуруйте матеріал за допомогою планів,
схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам
здається, що ви все знаєте, пам’ятаєте, а коли починаєте відповідати -
ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.
Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його
вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за 4 дні, то у перші
два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня - решту питань, четвертого -
повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими. Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше.
Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете
поставити учителю під час консультації.
Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його
запам’ятовувати.
Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед державною
підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.
Пам’ятайте, що інформація одержана на консультації перед державною
підсумковою атестацією буде корисною для вас.
Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які
вас найбільше хвилюють.
Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак
пам’ятайте, що користуватися ними під час державної підсумкової
атестації не можна.
Проговоріть батькам плани своїх відповідей на запитання.
Повторіть плани відповідей на запитання напередодні державної
підсумкової атестації, акцентуйте увагу на найважчих.
Не забудьте прийти на консультацію.
Відпочиньте за два-три дні до державної підсумкової атестації.
Ляжте раніше спати напередодні державної підсумкової атестації, а
ранок у жодному разі не розпочинайте «зубрінням».
Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до
державної підсумкової атестації .
Не думайте про те, що не впораєтесь із завданнями, навпаки подумки
уявляйте собі картину успіху.
Прийдіть на державну підсумкову атестацію завчасно.
Під час складання ДПА
сядьте на місце, заспокойтеся;
прочитайте завдання;
зосередьтесь і спробуйте зрозуміти його зміст; почніть розв'язувати найлегше, на вашу думку завдання. Заплутана
умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з думками та
починайте працювати. У вас усе вийде!;
не зациклюйтеся на тому завданні, яке не можете розв’язати ,
спробуйте розв’язати інше. Можливо, успіх розв'язання легшого
завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі
складнішим;
будьте уважними, запам’ятайте вказівки учителя щодо підписання
роботи;
сконцентруйтеся після організаційних моментів - для вас тепер є лише
текст завдань і час для їх виконання;
прочитайте завдання двічі і обов’язково до кінця, зрозумійте, що від
вас вимагається;
не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань;
думайте лише про виконання того завдання, що виконуєте, а не всіх
відразу;
перевірте виконане завдання;
прислухайтеся до своєї інтуїції.
Поради для підготовки контрольної роботи.
1. Організуйте підготовку до ДПА за планом (тижні, дні, години).
Складаючи розклад на кожен день занять, необхідно чітко визначити,
що саме сьогодні буде вивчено, які розділи і теми.
2. Визначте свої «золоті» години («жайворонок» ви або «сова») і,
відповідно, плануйте, в якому темпі будете готуватися в період
підвищення і зниження рівня активності.
3. Підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зручно
розташуйте потрібні підручники, посібники, зошити, папір, олівці
тощо.
4. Запланували займатися, а настрою на навчання немає? Почніть із
найцікавішої теми — це допоможе увійти в робочий ритм.
5. Боротися з почуттям страху перед предметом можна так: різко
підведіться, .відверніться від столу, зробіть кілька глибоких вдихів і
видихів, і тільки після цього повертайтеся до роботи. Тим, кому непотрібно багато часу на «розгойдування», починати підготовку слід із
складніших питань і тем. Якщо ж працездатність наростає поступово,
краще не втрачати часу і спочатку швидко повторити легший матеріал.
6. Після години занять робіть перерву на 10 хвилин. Після 2-3 годин
роботи можна перепочити півгодини, перекусити, а потім позайматися
ще 3-4 години і відпочити не менш ніж 2 годин (обід і прогулянка).
7. Відмовтеся від будь-яких стимуляторів: кава, міцний чай. Нервова
система і без цього перенапружена — не варто перевантажувати її ще
більше.
Як успішно підготуватись до ДПА
1. У своєму житті ми обираємо два шляхи: один широкий, протоптаний
тисячами ніг, інший — шлях крізь терни до зірок — зірок усередині
самих себе, це процес поступового розвитку, який починається
зсередини й поступово переходить до навколишнього світу, однолітків,
друзів, рідних. Це шлях успіху.
Що потрібно для успіху:
додаткові кроки;
додаткові зусилля;
сміливість рухатися вперед;
уміння долати перешкоди.
Зроби свій перший крок, із якого починається твій великий шлях!
Ми чекаємо на те, що ти успішно складеш ДПА!
1. Якщо ти хвилюєшся перед ДПА, знайди можливість побути наодинці
із собою. Заплющ очі та зроби кілька глибоких, повільних вдихів і
видихів. Уявляй при цьому, що вдихаєш цілющий кисень, енергію, а
вдихаєш хвилювання, невпевненість. Відведи кілька хвилин на при-
ємні спогади. Вміння долати стрес — це тренування до випробувань,
яких не можна уникнути у великій школі життя.
2. Вдало підготуватись до ДПА, подолати невпевненість, лінощі, страх —
це теж маленька перемога на великому шляху життя. Дозволь собі
мати далеку й високу мрію про майбутнє, вчися досягати її. Перемога
не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого. Рано чи
пізно вона приходить до того, хто повірив у себе.3. Налаштуйся на позитивний результат. Ніколи не слід думати про те,
що можеш не впоратись. Повір у себе, щоб виграти.
4. Пам’ятай: занепокоєння — це емоція, а не метод вирішення проблем.
Успіх завжди з тим, хто його прагне!
Поради психолога учням та батькам
Завершується навчальний рік, наближається час державної атестації,
незалежного оцінювання, і кожна сім’я, діти, їхні батьки прагнуть зробити
все можливе, щоб отримати високий результат. Проте у багатьох молодих
людей ситуація іспиту спричиняє таку кількість .негативних емоцій, що на
переживання стану тривоги витрачається більше сил, ніж безпосередньо на
підготовку до іспиту та складання цього іспиту. Як же підготуватися до
випробувань Найбільш ефективно, не витрачаючи зайвого часу та енергії?
1. Не скорочуйте час на сон.
2. Залишайте час на короткий відпочинок.
3. Налаштовуйте себе на успіх.
4. Зосередьтеся не на відчутті тривоги, а на змісті своєї роботи.
ПАМ’ЯТКА для учнів та батьків на весняні канікули
|